مراقبت های بعد از جراحی لوزه که شامل دستورالعمل های ذیل که مورد تایید دکتر ندا سخی هست می باشد به شما کمک می کند تا بدانید در روزهای بعد از جراحی، چه اقداماتی باید انجام دهید و پزشک چه انتظاراتی از شما دارد. با این حال در صورت بروز هرگونه دغدغه یا داشتن هرگونه سوال مرتبط با جراحی، با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

مراقبت های بعد از جراحی لوزه (فعالیت های فیزیکی)

بعد از جراحی، کودک باید استراحت کند ولی می تواند در داخل منزل، به مدت یک تا دو روز اول بعد از جراحی بازی کند.

فعالیت های فیزیکی سنگین، بعد از جراحی ممنوع می باشد. کودکان می توانند زمانی که احساس می کنند توانایی بازگشت به مدرسه را دارند، رفتن به مدرسه را آغاز کنند.

زمان متوسط برای استراحت، یک هفته می باشد، ولی به علت متفاوت بودن ویژگی های بیماران مختلف، برخی از آن ها به 10 روز استراحت نیاز دارند.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه (رژیم غذایی)

هر قدر کودک نوشیدنی بیشتری مصرف کند، درد سریع تر فروکش خواهد کرد. آب، آب سیب، آب انگور و برخی نوشیدنی های دیگر منبع فوق العاده مایعات محسوب می شوند. برخی غذاهای نرم مانند بستنی، ماست، پودینگ، سس سیب و ژله، نیز گزینه های خوبی می باشند.

برخی غذاهای نرم دیگر که به راحتی قابل جویدن هستند، برای مصرف در دوره بهبود بعد از جراحی فوق العاده می باشند.

از مصرف غذاهای داغ و تند یا غذاهایی که کرانچی بوده و جویدن آن ها دشوار است خودداری کنید. اغلب جویدن آدامس با کاهش دادن اسپاسم بعد از جراحی، خوردن را آسان تر کرده و می توان آن را هر زمان بعد از جراحی آغاز نمود.

درد

برای چند روز اول بعد از جراحی، درد در گلو قابل انتظار می باشد. این امر با مصرف تیلنول مایع یا تیلنول به همراه کدئین قابل کنترل است. از مصرف داروهای حاوی آسپرین، ایبوپروفن، یا دیگر داروهای ضد التهابی به مدت دو هفته خودداری کنید.

درد اغلب در شب تشدید می شود و نیاز به مصرف داروی مسکن را الزامی می نماید. گوش درد بخصوص به همراه تورم نیز یک رویداد رایج می باشد. این درد ناشی از عفونت گوش نیست بلکه با جراحی ارتباط دارد.

شما می توانید این درد را با مصرف تیلنول یا تیلنول به همراه کدئین مدیریت کنید.

گاهی گرفتگی عضلات گردن نیز اتفاق می افتد. لطفاً در صورت بروز این مشکل با پزشک تماس بگیرید.

تب

تب با درجه پایین پس از جراحی قابل انتظار بوده و با استامینوفن قابل درمان است.

دستورالعمل های روی شیشه دارو را دنبال کنید. اگر کودک تحت درمان، تب داشته باشد، باید در اتاق خود مانده و استراحت کند.

اگر تب ماندگار باشد یا اگر بالا برود، با پزشک تماس بگیرید. تب می تواند نشانه نیاز بدن به مصرف مایعات بیشتر یا دچار شدن آن به عفونت باشد.

خونریزی

خونریزی بعد از جراحی نادر است ولی می تواند گاهی تا دو هفته بعد از جراحی نیز اتفاق بیافتد.

بیشتر خونریزی های این دوران جزئی بوده و به صورت لخته های خون کوچک بر روی زبان مشاهده می شود.

کودک را در حالت طاق باز بر روی تخت بخوابانید و یک کیسه یخ را بر روی گردن او قرار دهید. اگر به خونریزی بعد از جراحی مشکوک هستید، حتماً با پزشک تماس بگیرید. جراحی بینی در کاشان.