گاهی اوقات ممکن است بینی افراد به صورت مادرزادی و یا بر اثر وارد شدن ضربه ای شدید و موارد دیگر دچار انحراف بینی شود. در این مواقع استخوان سپتوم بینی کج شده و فرم بینی نامتقارن می شود. به دنبال انحراف در استخوان سپتوم بینی ، افراد با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد که نیاز آن ها را به جراحی بینی نیز افزایش می دهد. در ادامه مقاله دکتر ندا سخی با علائم و روش های درمان این عرضه آشنا خواهیم شد ، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انحراف بینی

علت بروز انحراف بینی چیست؟

بیماری: وجود برخی سندروم های ژنتیکی در نوزادان می تواند احتمال انحراف استخوان بینی را افزایش دهد.
آسیب: در صورت وارد شدن یک ضربه و صدمه بسیار شدید و محکم انحراف بینی رخ خواهد داد.
افزایش سن: گاهی اوقات روند افزایش سن می تواند ، در انحراف استخوان سپتوم نیز تاثیر بگذارد.
تورم: هر گونه تورم و عوامل محرک در حفره های بینی ، می تواند در تنگ شدن مجرای بینی و تیغه آن تاثیر بگذارد ، که در نهایت با انحراف استخوان سپتوم همراه خواهد بود.

استخوان سپتوم بینی

انحراف بینی در افراد ، از استخوان میان دو مجرای بینی آغاز می شود. این استخوان وظیفه انتقال هوا در هر یک از حفره ها را دارد. در صورتی که دچار انحراف و یا شکستگی شود ، اختلالات تنفسی بسیاری را با خود به وجود می آورد.

انحراف بینی به چند صورت ممکن است رخ دهد؟

جا به جا شدن انتهای تیغه بینی

در برخی موارد استخوان سپتوم در قسمت پایینی خود به سمت دیگری منحرف می شود ، در نتیجه آن حفره های بینی تنگ تر شده و انحراف بینی در انتهای تیغه دماغ به وجود می آید.

تغییر حالت تیغه بینی به شکل s

در صورتی که این نوع انحراف بینی در تیغه دماغ افراد به وجود آید ، افراد دچار انسداد در هر دو حفره و یا یکی از حفره های بینی خود خواهند شد ، که تیغه بینی به صورت کمان و یا حرف انگلیسی s خواهد شد.

انحراف استخوان بینی و علائم آن

خونریزی: در صورتی که استخوان سپتوم یا تیغه بینی خشک شود ، افراد با خونریزی بینی رو به رو خواهند شد.

انسداد بینی: یکی از شایع ترین عارضه ها و علائم همراه با انحراف بینی ، انسداد حفره های بینی می باشد ، که به هنگام ابتلای افراد به سرما خوردگی ، آلرژی و بیماری های تاثیر گذار بر تنفس تشدید خواهند شد.

عفونت های سینوسی: این دسته از افراد بسیار مستعد ابتلا به عفونت های سینوسی می باشند. در واقع زمانی که مجرای تنفسی به علت وجود عفونت بسته می شود علائمی همچون سرما خوردگی در افراد به وجود می آید که با عفونت همراه است.

درد در صورت و سر: اغلب افراد به علت وجود مشکلات تنفسی بسیار زیاد ، فشار بسیاری را تحمل می کنند که در نهایت موجب سر درد و احساس درد در صورت آن ها خواهد شد.

اختلالات خواب: جالب است بدانید که عارضه انحراف بینی می تواند بر کیفیت خواب افراد نیز تاثیر بگذارد. بنابراین نیاز است جهت بهبود کیفیت خواب افراد درمان را با مراجعه به جراح بینی آغاز نمایند.

تمامی علائمی که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم ، از عوارض شایع همراه با انحراف بینی می باشند ، که شدت و میزان آن در هر فردی با دیگری متفاوت است و می تواند در بروز بیماری ها و مشکلات اساسی تر نیز نقش داشته باشد. در صورتی که به هر یک از این موارد مبتلا هستید ، فورا جهت درمان و بهبود این عارضه به جراح بینی خوب و حاذق در کاشان دکتر سخی مراجعه نمایید تا روند درمان در شما آغاز شود.

انحراف بینی

چگونه می توان عارضه انحراف استخوان سپتوم بینی را درمان کرد؟

رفع و درمان گرفتگی های بینی

بهتر است بدانید که در ابتدای روند درمانی انحراف بینی ، پزشک پس از بررسی های لازم ترجیح می دهد بدون نیاز به روش های پر تهاجم و سخت با استفاده از دارو مشکلات انحراف استخوان سپتوم بینی افراد را درمان کند. در این مواقع پزشک از انواع دارو های موثر در رفع انسداد و گرفتگی بینی استفاده خواهد کرد ، که به صورت قرص و گاهی اوقات اسپری های بینی عرضه می شود. این دارو ها بیشتر به منظور باز شدن راه تنفسی از حفره های بینی بکار گرفته خواهند شد.
نکته: یک مورد بسیار مهم در هنگام مصرف این دسته از قرص ها و اسپری های موثر در رفع انسداد بینی آن است که تنها باید با توجه به توصیه پزشک خوب در کاشان ، مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت سبب بروز مشکلات تنفسی و قلبی در افراد با وجود انحراف بینی خواهد شد.

کاهش و کنترل علائم آلرژیک

استفاده از قرص های آنتی هیستامین در صورتی که فرد دچار آلرژی و یا سرما خوردگی باشد نقش بسیار مهمی در روند درمانی دارد. زیرا ممکن است علائم موجود بیشتر به علت وجود یکی از این بیماری ها باشد ، در صورتی که انحراف بینی نقش زیادی در وجود این علائم ندارد.

اسپری های استروئیدی مخصوص

بیشتر پزشکان اسپری های استروئیدی حاوی کورتیکو را برای عده بسیاری از بیماران تجویز می کنند. زیرا تاثیر بسیار مفیدی بر کاهش تورمات و تخلیه راه تنفسی ( مجرای بینی ) دارد.

سپتوپلاستی

بهتر است بدانید که سپتوپلاستی نوعی جراحی بینی بوده که تنها به منظور بهبود انحراف بینی انجام می شود. در واقع باید بدانید که در صورتی که پزشک با استفاده از دارو ها نتواند بیماری و علائم فرد را کنترل کند ، جراحی سپتوپلاستی را نیز پیشنهاد خواهد داد. در طی این پروسه جراحی پس از صاف کردن و قرار دادن استخوان در یک محل مناسب ممکن است تا استخوان سپتوم نیاز به برش و یا برداشته شدن داشته باشد. برداشتن این استخوان بسیار در بهبود انسداد بینی و هر گونه علائم در حفره های بینی کمک بسیار می کند.
نکته: طی جراحی انحراف بینی بسیاری از مشکلاتی که انحراف استخوان سپتوم با خود به همراه داشته است بهبود می یابد ، اما عفونت های سینوس ، آلرژی و بافت های پوششی تا حدودی باقی خواهند ماند.

آیا امکان همزمان عمل سپتوپلاستی و جراحی زیبایی بینی وجود دارد؟

بله ، شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی از تکنیک های پر طرفدار در میان افراد انجام جراحی سپتورینوپلاستی می باشد. سپتورینوپلاستی به معنای انجام همزمان عمل انحراف بینی همراه با جراحی زیبایی بینی می باشد. در فرایند این نوع عمل علاوه بر در نظر گرفتن استخوان سپتوم در ناحیه ای مناسب جراح بینی کاشان توجه بسیاری نیز به زیبایی ظاهر بینی افراد ، قوز و مقدار سربالایی بودن تیغه ، کوچک شدن ساختار بینی و غیره خواهد کرد ، تا در پایان زیبا جو از جراحی انجام شده خود رضایت کاملی را داشته باشد.

هزینه جراحی استخوان سپتوم بینی چقدر می باشد؟

باید بدانید که در ابتدا میزان مشکلات موجود و پیچیدگی های بینی شما باید توسط جراح بینی ماهر و با تجربه ای در کاشان مورد بررسی قرار گیرد. پزشک با توجه به هزینه کلینیک ، ابزار های بکارگرفته شده و ماده بیهوشی لازم و چندین مورد ضروری دیگر را در پایان مشاوره هزینه نهایی جراحی انحراف بینی را به شما خواهد گفت.

در صورت عدم درمان چه عوارضی را به همراه خود خواهد داشت؟

همه ما می دانیم که داشتن یک تنفس خوب و راحت یکی از مهم ترین مسائل روزمره می باشد. در صورتی که افراد نتوانند به راحتی تنفس کنند دچار مشکلات و بیماری های متعددی خواهند شد. توجه داشته باشید که در این مواقع ، که دچار انحراف بینی در استخوان سپتوم  هستید و به راحتی نمی توانید تنفس کنید ، در نهایت دچار عفونت و اختلال در سینوس و بیماری های مربوط به قلب و عروق می شوید.

• آیا امکان بازگشت انحراف استخوان بینی بعد از جراحی وجود دارد؟

بازگشت انحراف بینی بعد از جراحی یک امر نادر بوده که هرگز رخ نخواهد داد. اما در صورتی که بعد از جراحی آسیب و ضربه ای به بینی وارد شود ممکن است استخوان بینی شکسته و انحراف مجدد نمایان شود.

• افراد در چه سنی می توانند برای جراحی استخوان سپتوم مراجعه کنند؟

لازم است که رشد استخوان بینی در هر فردی تکمیل شود و سپس برای جراحی انحراف بینی خود به بهترین پزشک در کاشان ، مراجعه کند. مناسب ترین سن برای این دسته افراد پایان 18 سالگی نیز می باشد.

• آیا جراحی سپتوپلاستی برگشت پذیر خواهد بود؟

خیر ، در طی عمل انحراف بینی ، با توجه به آن که در برخی موارد نیاز است تا استخوان سپتوم شکسته و برداشته شود احتمال بر گشت پذیری در آن بسیار کم و در برخی مواقع غیر ممکن خواهد بود. البته تجربه و مهارت جراح بینی خوب در کاشان دکتر ندا سخی می تواند در این روند تاثیر بسیاری نیز داشته باشد.